גימלאות צעירה - אימרות לשיח והחשיבה

מתוך מסקנות מחקר אורך של ד"ר ג.א. ווילאנט (2002) על הזדקנות מוצלחת


1.      שומר הגחלת/ מימוש עצמי/זהות: "בגיל 70 אני יותר עצמי מאי פעם בעבר" (מאי סירטון).

·        למה התיישבתי דווקא ליד האימרה הזאת?

·        איך זה בא לידי ביטוי?

·        איך אני יכול לממש את עצמי?

·        מה בין אחריות הפרט לאחריות הקהילה במימוש עצמי?

·        איך המערכת- הקיבוץ/ העמותה/ המועצה יכולים לעזור לי בכך?

 

2.      משמעות בחיים:  "כל עוד יהיה לי עבור מה, אוכל לשאת כל איך"

·        למה בחרתי דווקא את האימרה הנ"ל?

·        מה הוא ה"מה" שלי?

·        איך אגיע אליו?

·        מה בין אחריות הפרט לאחריות הקהילה במשמעות בחיים/ במימוש עצמי?

·        אילו מטרות ייעדים אני מציב לעצמי בנידון?

·        איך המערכת- הקיבוץ/ העמותה/ המועצה יכולים לסייע במציאת ה"מה"?

 

 

3.      השלמה/ קבלה/זהות: "זקנה, פירושה, אני יודע מה אני עושה, אחרים מכבדים אותי, יש לי בסיס כלכלי פחות או יותר וכיום אני מכיר בעובדה שאני יכול להתגבר גם על מה שאינני יכול לנצח"

·        למה בחרתי דוקא באימרה הנ"ל

·        מה יסייע בעדי ליסרוק את חיי ולהשלים עימם?

·        מה המטרה / הייעדים האישיים/ הקהילתיים שלי בנידון?

·        איך המערכת- הקיבוץ/ העמותה/ המועצה יכולים לעזור לי בכך?

 

4.      נתינה יצירתית, הביחד, הקהילתיות: "לא הדברים הרעים שקורים לנו הם שחורצים את גורלנו, האנשים הטובים שנקרים על דרכנו, הם שמאפשרים לנו זקנה טובה ומהנה"

·        למה בחרתי באימרה הנ"ל

·        איזה קשר הייתי רוצה עם האנשים בקהילה?

·        מה אני מוכן לעשות לשם כך?

·        מה יגרום לאחר להיות ה"אדם הטוב"?

·        מה היעדים אותם אני מציב לעצמי?

·        איך המערכת- הקיבוץ/ העמותה/ המועצה יכולים לעזור לי בכך?

 

5.      "בשלות היא הכל: הבשלה חברתית ורגשית"

·        למה בחרתי במשפט הנ"ל

·        איך זה בא לידי ביטוי בחיי הפרטיים/ הקהילתיים

·        האיך הייתי רוצה שזה יבוא לידי ביטוי?

·        מה הייעדים אותם אני מציב לעצמי בתחום הנ"ל?

 

6.      "נתינה (יצירתית), מפתח להזדקנות מוצלחת"

·        למה בחרתי באימרה הנ"ל?

·        נתינה למי? (לאחר/ לעצמי/ לקהילה)

·        מה המטרה שלי בנתינה? ( הרווח האישי שלי והרווח של האחר)

·        מהם הייעדים אותם אני מציב לעצמי?

·        איך המערכת- הקיבוץ/ העמותה/ המועצה יכולים לעזור לי בכך?

 

קווים מנחים למנחי קבוצות השיח

·        השיח יערך כ...

·        מטרות השיח: 1. לעורר את משתתפי השיח להתבוננות בנושא האימרה.

2. לבדוק את תחומי האחריות האישית שלהם, האתגרים העומדים בפינהם (קשיים, מחסומים) האם לקהילה/ להנהלת הקיבוץ/ לעמותה/ למועצה/ יש לדעתם אחריות בנידון או דרך לסייע בעדם.

·        המיקוד של הדיון הינו גימלאות צעירה. גימלאות צעירה תוגדר באופן אישי על ידי כל משתתף.

·        אפשר להתבונן על הנושאים גם מנקודת המבט של התקופה בה הדובר נמצא, לפני פרישה, קרוב לפרישה/ הרבה אחרי...

·        יש לרשום את כל האמירות החשובות שנאמרות מתוך הנחה שהתוצר של הקבוצה אמור להיות המלצוןת לעמותה בבניית שירותים והענקת תמיכה לגימלאות צעירה.

 

בהצלחה בהצלחה

והנאה מרובה

עידית ועינת